.
Strona główna | Technika i technologieLogistyka w skali makro. Raport z budowy centrum logistycznego Amazon w Sadach

Logistyka w skali makro. Raport z budowy centrum logistycznego Amazon w Sadach

W podpoznańskich Sadach zostało oddane do użytku pierwsze centrum logistyczne firmy Amazon w Polsce. Najpopularniejszy na świecie sklep internetowy słynie z rzetelności, terminowości i wysokiej jakości obsługi. Tego samego Amerykanie oczekiwali więc zarówno od wykonawcy, jak i dostawców materiałów budowlanych. Czy realizacja sprostała wymaganiom?

Powierzchnia magazynowa centrum logistycznego Amazon w Sadach pod Poznaniem zajmuje ponad 91 tys. m2

Skala makro
Pierwsze centrum Amazon w Polsce powstało w Sadach, w gminie Tarnowo Podgórne, przy drodze krajowej nr 92, tuż obok fabryki Kimball Electronics, a naprzeciwko zakładów MAN. Skalę przedsięwzięcia najlepiej obrazują liczby. Sama powierzchnia magazynowa zajmuje 91 570 m2 – to tyle, ile potrzeba do ustawienia obok siebie 2800 tirów z naczepami. Cały obiekt, wraz z przestrzeniami administracyjnymi i socjalnymi, zajmuje nieco ponad 100 000 m2, co równa się powierzchni... czternastu boisk Stadionu Narodowego w Warszawie.

To pierwsza inwestycja Amazon w Polsce i przy okazji rekordowa w gminie Tarnowo Podgórne. Obiekt wyposażony jest m.in. w 60 doków załadowczych, gotowych do jednoczesnej obsługi wszystkich środków transportowych. Liczymy, że doświadczenie w budowie wielkopowierzchniowych obiektów produkcyjno-magazynowych, takich jak centrum Amazon, pozwoli nam na zdobywanie podobnych zleceń w przyszłości – przyznaje Maciej Augustyniak z Depenbrock Polska, firmy będącej generalnym wykonawcą centrum Amazon.

Dostawa jak w szwajcarskim zegarku
Powstałe centrum to ogromne przedsięwzięcie, m.in. pod względem technologiczno-logistycznym. Codzienną organizację placu budowy można porównać do specyfiki pracy przyszłego użytkownika obiektu – w krótkim czasie należy regularnie i sprawnie transportować materiały z punktu A do punktu B. W takim układzie nie można obejść się bez solidnych podwykonawców i dostawców. Nieprzerwany dopływ wysokiej jakości materiałów na potrzeby budowy centrum Amazon od początku był oczkiem w głowie Adama Krzanika, właściciela firmy Pold-Plast, która odpowiadała za realizację konstrukcji dachowych.


Codziennie na dach trzeba było przetransportować ok. 9 ciężarówek wełny Rockwool

Aby dotrzymać umówionych terminów, codziennie musieliśmy przetransportować na dach około 9 ciężarówek wełny i wykonać przy tym 3000 m2 gotowego pokrycia. Udało się – szczelność dachu uzyskaliśmy już po dwóch miesiącach – podkreśla Adam Krzanik.

Jak przyznaje, na usprawnienie prac wpłynęło m.in. posiadanie zaufanych dostawców, ich terminowość, rzetelność oraz umiejętność dostosowania się do specyficznych dla danej budowy warunków.

Jednym ze sprawdzonych partnerów przy ocieplaniu dachów był Rockwool, który nie tylko dostarczył materiał izolacyjny, ale przygotował też specjalną konstrukcję palet oraz dedykowane wózki, znacznie ułatwiające i przyspieszające transport materiału na dachu. Ekspresowy transport pionowy i poziomy płyt w trakcie montażu pozwolił nam skrócić czas prac, co podczas budowy obiektów wielkopowierzchniowych ma kluczowe znaczenie  – dodaje.

Na czas, na pewno
Sprawna obsługa tak wymagających zamówień nie jest obca Arkadiuszowi Koniecznemu, Dyrektorowi Serwisu Logistycznego Rockwool Polska. Skala projektu Amazon to 18 000 m³ płyt dachowych, które należało dostarczyć za pomocą prawie 250 pełnych transportów samochodowych, zgodnie z potrzebami wykonawcy, wynikającymi z tempa prowadzenia prac montażowych. Wymagało to perfekcyjnego zaplanowania produkcji, przepływu towaru i całego łańcucha dostaw na miejsce budowy. Aby zadanie to zrealizować bezbłędnie, potrzebna jest doskonała współpraca zarówno na linii dostawca – wykonawca, jak i wewnątrz firmy, pomiędzy produkcją, magazynem i logistyką – wyjaśnia Arkadiusz Konieczny.


Łącznie w projekcie Amazon Sady zużyto 18 000 m2 płyt dachowych Monrock Max

Nowoczesne i sprawdzone rozwiązania dla obiektów wielkopowierzchniowych
Inwestor obiektu takiego jak Amazon wymaga niezawodnych rozwiązań. Zastosowana na obiekcie płyta Monrock Max, płyta o podwójnej gęstości, jest produkowana w technologii dual density. Górną warstwę płyt cechuje większa gęstość, co przekłada się na lepsze parametry mechaniczne całej konstrukcji. Warstwa dolna, o mniejszej gęstości, poprawia zaś izolacyjność płyty, zmniejsza jej ciężar oraz pozwala na lepsze dopasowanie się izolacji do ewentualnych nierówności podłoża. Płyta o podwójnej gęstości oznacza również praktyczny montaż – szybszy niż pracochłonne, tradycyjne układanie płyt dachowych w dwóch warstwach. Myślę, że można pokusić się o stwierdzenie, iż Rockwool ponownie skrócił czas realizacji obiektu – tłumaczy Daniel Drozdowicz, Product Manager.

Dla Rockwool Polska kompleksowa obsługa takich obiektów to nie tylko izolacja widoczna na dachu czy w ścianach. Wielu z naszych materiałów nie widać ani podczas budowy, ani po jej zakończeniu. Tylko specjaliści branży instalacyjnej – szczególnie wentylacyjnej – wiedzą, ile izolacji otula kanały wentylacyjne i dziesiątki kilometrów rur, zazwyczaj ukrytych nad sufitami podwieszanymi – dodaje Sebastian Bondarczuk, lider zespołu sprzedaży produktów HVAC – Na tym obiekcie użyto prawie 45000 m² Klimafix – samoprzylepnej izolacji kanałów wentylacyjnych oraz kilkaset metrów kwadratowych Conlit – izolacji przeciwogniowej tych kanałów.

Szybkie, a jednocześnie bezpieczne wznoszenie obiektów takich jak znajdujące się na ukończeniu centrum logistyczne Amazon, wymaga stosowania najnowocześniejszych metod i technologii oraz doskonałego serwisu sprzedażowego. Stanowi to dowód na to, że tworząc „listę zakupów”, zarządca budowy powinien brać pod uwagę wiele aspektów – zarówno jeśli chodzi  o podwykonawców, jak też o materiały oraz serwis oferowany przez ich dostawcę. Dzięki zapewnieniu tak kompleksowej obsługi Rockwool Polska został wybrany jako dostawca dla dwóch największych projektów realizowanych aktualnie w Polsce – Amazon Sady i Amazon Bielany Wrocławskie. Każda z nich to prawie 100 000 m² dachu – podkreśla Marcin Nowak, lider zespołu sprzedaży inwestycyjnej Rockwool Polska.

Dzięki wyspecjalizowanym zespołom sprzedażowym, nowoczesnej i efektywnej logistyce oraz wsparciu doradztwa technicznego Rockwool Polska jest firmą w pełni przygotowaną do obsługi największych obiektów budowanych w Polsce i pełni rolę preferowanego dostawcy dla wielu inwestorów sieciowych, wymagających – oprócz pewnych produktów – sprawdzonego i powtarzalnego serwisu wokółsprzedażowego.


Na podstawie materiałów
firmy Rockwool


Źródło: Dachy Płaskie, nr 3 (23) 2014

CZYTAJ WIĘCEJ

Mata izolacyjna z wełny szklanej
Naturalna wełna mineralna
Rockwool Granrock - optymalna izolacja stropodachu wentylowanego



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się