.
Strona główna | RealizacjeMontaż nietypowych klap dymowych - Terminal pasażerski portu lotniczego w Łodzi

Montaż nietypowych klap dymowych - Terminal pasażerski portu lotniczego w Łodzi

Dzięki pojawieniu się w ostatnim czasie wielu inwestycji związanych z branżą transportową wykonawcy uczestniczący zazwyczaj w procesie realizacji jednokondygnacyjnych budynków, w większości pełniących funkcję magazynową, produkcyjną lub handlową, stanęli przed trudnym zadaniem realizacji dworców kolejowych czy portów lotniczych. Zmiana podejścia w realizacji tego typu obiektów dotyczyła nie tylko wyższego standardu wykonania, ale przede wszystkim stosowania nietypowych rozwiązań, bazujących często na użyciu nowych materiałów czy dostosowaniu typowych urządzeń i instalacji do bardziej wyszukanych oczekiwań projektantów.

Fot. 1. Składowanie klap mcr PROLIGHT PLUS w słupkach na budowie terminala w Łodzi

Mercor SA już od ponad dwudziestu lat z powodzeniem kompleksowo realizuje zadania związane z projektowaniem, produkcją oraz montażem biernych zabezpieczeń pożarowych, w tym systemów oddymiania grawitacyjnego. Dzięki tym sukcesom oraz chęci rozwijania się, za jeden z głównych celów swojej działalności firma obrała wspieranie klientów w realizacji nietypowych projektów. Jednym z takich wyzwań stało się zaprojektowanie i wykonanie systemu oddymiania grawitacyjnego terminala pasażerskiego nr 3 w Porcie Lotniczym im. Władysława Reymonta w Łodzi.


Fot. 2. Transport pionowy klap i świetlików mcr PROLIGHT PLUS

Głównym elementem systemu oddymiania grawitacyjnego w tym obiekcie są klapy dymowe. W tym przypadku są to klapy o kształcie owalnym, które razem ze świetlikami dachowymi o identycznym wymiarze zostały posadowione na dachu terminala. Podstawową konstrukcję przekrycia budynku stanowi rama stalowa z łukowym ryglem, pod którą znalazły się dwie naziemne kondygnacje użytkowe. Na dachu o powierzchni ok. 8.000 m2 zamontowanych zostało ponad 200 klap i świetlików, zaprojektowanych i wykonanych specjalnie dla tego obiektu.

Transport
Klapy dymowe mcr PROLIGHT PLUS były na budowę dostarczane w wariancie standardowym, czyli kompletnie zmontowane, z ocieploną podstawą, wypełnieniem skrzydła i sterowaniem. Wymiar boku klapy waha się od 100 cm do 300 cm, więc w przypadku urządzeń o wymiarze boków większym niż 240 cm w grę wchodził specjalny transport. Klapy pakowane i składowane są w słupkach (fot. 1)
o wysokości do ok. 230 cm, przy czym ich rozładunek i transport na dach może odbywać się pojedynczo (fot. 2) lub też całymi słupkami. W przypadku użycia dźwigu zaleca się, aby zawiesia były wyposażone w rozpórki, które mają zapobiec ściskaniu podstaw i skrzydeł klap.

Montaż klap
W zależności od konstrukcji dachu klapy dymowe, klapy wentylacyjne, świetliki czy wyłazy montuje się na płatwiach, wymianach dachowych, krokwiach, blasze trapezowej lub na płycie żelbetowej. Do każdego rodzaju posadowienia stosuje się innego rodzaju łączniki (samowierty do metalu, wkręty do drewna czy kołki rozporowe do betonu) w rozstawie maks. 50÷60 cm. Za pomocą łączników mocuje się dolny kołnierz (szer. 8÷10 cm) podstawy klap do przygotowanej podkonstrukcji. Klapy dymowe mcr PROLIGHT PLUS montuje się standardowo na dachach o spadku od 0° do 15°, przy większych spadkach tj. do 30°, stosuje się klapy o specjalnej konstrukcji i sterowaniu.



Fot. 3. Montaż klap i świetlików mcr PROLIGHT PLUS z podnośnika

Technologia montażu klap dymowych uzależniona jest od rodzaju konstrukcji dachu, wysokości budynku, stanu budynku (nowo powstający czy istniejący) oraz od etapu budowy, w którym następuje montaż systemów oddymiania. Najrzadziej spotykaną metodą, ze względu na aspekt ekonomiczny, jest montaż na podkonstrukcji stalowej przed wykonaniem pokrycia dachu z blachy trapezowej. Wymaga zaangażowania jednocześnie dźwigu, który ustawia klapę nad miejscem jej wmontowania, oraz podnośnika pod klapą dymową – osoby montujące klapę mają dość ograniczone pole manewru, co spowalnia prace. Tą właśnie metodą montowane były klapy owalne na dachu łódzkiego terminala. W tym przypadku montaż z podnośnika (fot. 3) był bezpieczniejszy dla pracowników ze względu na łukowy kształt konstrukcji dachu. W miarę postępu prac zmniejszająca się liczba dźwigów wieżowych na budowie powodowała utrudnienia w transporcie urządzeń na miejsce ich wbudowania. Wymiar zastosowanych owalnych klap dymowych i świetlików mcr PROLIGHT PLUS wynosił 130 x 200 cm w świetle podstawy. Wykonawca dachu przygotował pod nie prostokątną podkonstrukcję, wykonaną z kontrpłatwi (fot. 4), w przypadku których szerokość górnej półki wynosiła 100 mm z poszerzeniem w miejscu podparcia podstawy klapy. Klapy były podparte w czterech punktach (fot. 5). Po osadzeniu urządzeń na wymianach i zamocowaniu ich za pomocą samowiertów 6,3 x 25 mm
wykonawca dachu ułożył blachę trapezową (fot. 6). Ocieplenie dachu wykonano z wełny mineralnej (fot. 7), a jako wierzchnią warstwę zaprojektowano aluminiową blachę systemu Kalzip łączoną mechanicznie na rąbek stojący.



Fot. 4. Montaż klap mcr PROLIGHT PLUS na kontrpłatwiach, przed ułożeniem pokrycia dachowego
Z wielu względów najwygodniejszą oraz najczęściej stosowaną metodą montażu klap i świetlików na dachu jest wcześniejsze zamontowanie blachy trapezowej pokrycia lub płyty warstwowej i przygotowanie wymianów obejmujących wysokość blachy. Klapę montuje się wtedy bezpośrednio na wymianie równo z górą blachy, a czasami nawet ponad ociepleniem dachu. Metoda ta pozwala na większe uniezależnienie od siebie montażu warstw pokrycia dachowego i klap oraz pozwala w dalszym użytkowaniu obiektu, w razie konieczności wymiany elementów wyposażenia dachu, na szybszą i mniej kosztowną modernizację. Inną jeszcze metodą montażu klap oraz świetlików dachowych jest równoległy montaż klap i pokrycia dachowego. Sposób ten wykorzystywany jest w przypadku dachów z systemowych płyt warstwowych, gdyż odstępstwo od technologii równoległego montażu może spowodować niewłaściwe zamocowane elementów zachodzących na siebie z użyciem uszczelek systemowych.


Fot. 5. Zamontowane na podkonstrukcji owalne klapy i świetliki mcr PROLIGHT PLUS

Obróbki podstaw
Każda klapa dymowa mcr PROLIGHT PLUS jest wyposażona w kołnierz z blachy stalowej ocynkowanej usytuowany w górnej części podstawy i służący do mocowania papy termozgrzewalnej. W przypadku dachów pokrytych membraną możliwe jest wykonanie kołnierza z blachy powlekanej PVC, aby ułatwić zamocowanie membrany dachowej do podstawy klapy. Do dachów systemowych np. Borga, Lindab-Astron, Ocmer klapy dostarczane są z gotowymi zewnętrznymi obróbkami profilowanymi do odpowiedniego typu blachy zewnętrznej, montowane bezpośrednio na budowie. Do pozostałych płyt typu sandwich najlepszym rozwiązaniem jest zlokalizowanie klap i świetlików w odległości nie większej niż 2 m od kalenicy i wykonanie obróbki zewnętrznej z cienkiej blachy stalowej, aluminiowej lub z membrany PVC.


Fot. 6. Widok dachu z klapami i świetlikami po ułożeniu blachy trapezowej przez wykonawcę pokrycia

Standardowo klapy i świetliki mcr PROLIGHT PLUS ocieplone są deską dachową (sprasowaną wełną mineralną) gr. 20 mm. Jeśli wymogi projektu przewidują wyższe parametry izolacyjności dla podstawy, możliwe jest przygotowanie ocieplenia gr. 40 mm lub zastosowanie innych materiałów izolacji termicznej jak pianka PIR, która pozwala na uzyskanie przy mniejszej grubości niż deska, wymaganego współczynnika przenikania ciepła U.


Fot. 7. Dach terminala po ułożeniu warstwy izolacyjnej, klapy przygotowane do wykonania zewnętrznej obróbki z blachy aluminiowej


Zarówno przygotowanie podkonstrukcji pod klapy oraz świetliki, jak i wykonanie obróbek zewnętrznych ich podstaw leży w gestii wykonawcy dachu. W związku z tym sprawą niezwykle ważną, warunkującą sukces realizacyjny, jest współpraca firmy wykonawczej ze sprawdzonym, wiarygodnym dostawcą systemu oddymiania grawitacyjnego opartego o klapy dymowe. Udział Mercoru w realizacji na terenie łódzkiego portu lotniczego jest tego dobrym przykładem.

Joanna Jędrusiak
Krzysztof Pietruszka
Mercor SA

Źródło: Dachy Płaskie, nr 3 (12) 2011


CZYTAJ WIĘCEJ

System oddymiania grawitacyjnego Mercor



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Odwodnienia zewnętrzne dachów o pokryciu bitumicznym Odwodnienia dachów płaskich - najczęściej popełniane błędy Trwały taras Jak dobrać papę termozgrzewalną? Bezpieczne odwadnianie awaryjne dachów płaskich przez attykę Świetliki dachowe z płyt poliwęglanowych Obciążenie śniegiem obiektów budowlanych Stropodachy płaskie na blachach fałdowych z pokryciem z tworzyw sztucznych Zwody instalacji odgromowej na dachach budynków Odporność ogniowa warstwowych przekryć dachowych Membrana dachowa Dachgam - Niezawodny materiał na dachy płaskie Kształtowanie spadków w termoizolacji dachu płaskiego Membrany hydroizolacyjne z PVC - zasady układania Płynna folia hydroizolacyjna Enkopur Sąd pod papą Zakład papy na dwa razy Zielona ściana. Nowe rozwiązanie systemowe Optigrun Tarasy i balkony. Technologia płynnych folii firmy Enke-Werk Stan przedawaryjny płyty balkonowej i projekt naprawy Jaka jest wytrzymałość dachu płaskiego i ile ona kosztuje? Architektura ogrodowa z zielonymi dachami Łączniki dachowe Mocowania na dachach płaskich zgodnie z nową normą wiatrową - Wytyczne DAFA Technologie dachów użytkowych na bazie membran epdm Podciśnieniowy system odwodnień dachów płaskich Ocieplenie stropodachu bez mostków termicznych Innowacyjna powłoka ochronno-dekoracyjna na balkony i tarasy Enketop Bezpieczeństwo pożarowe przekryć dachowych Hydroizolacja stropu garażu podziemnego Wykrywanie nieszczelności dachów płaskich